Úvod a zdůvodnění
Sociální pravicová politika. Solidarita. Odpovědnost. Samostatnost. Jdou tato slova k sobě? Zkusíme to zjistit návrhem sociálního a společensky zodpovědného programu.
Toto je třetí část mého politického programu (o chudých zde a jak díky jejich hlasům vyhrát volby zde). Čtenář jistě postřehl, že nenavrhuji žádnou revoluci, jsem pro mírný pokrok v mezích zákona. Jako další omezení doplním "nikomu nic navíc nesebrat" a "pomoci lidem".
Sociální program musí být populistický, lidový. Nabídnu lidu obecnému něco, co "jim nikdo jiný nemůže dát". Nejlépe jim nabídnout to, co sami chtějí. Lidé nechtějí žebračenky. Lidé také nechtějí pracovní povinnost. Nabídnete-li jim převýchovu, aby se z nich stali lepší lidé, také neuspějete. To vše dnes stát v rámci sociální politiky nabízí a obliba těchto opatření je mizivá, efektivita zanedbatelná.
Zkusím tedy nabídnout rozšíření mého návrhu z roku 2013, který byl laskavě nepřečten nebo nerealizován tehdejším ministrem školství, profesorem Petrem Fialou.
Co brání sociálnímu cítění občanů?
Sociální svépomocný program je založen pomoci jednoho občana druhému. Jediné, co v tomto koná stát a úředník je to, že nepřekáží. Jak to provést?
Program především počítá se zachováním, neomezováním stávající sociální sítě. V některých případech s jejím posílením. Jak? Občané ČR jsou aktivní dárci. Pokud jde o pomoc při povodních, humanitárních tragédiích, vždy se najde dost lidí ochotných pomoci. Byli jsme ochotni pomoci iráckým křesťanům, české neziskové organizace pomáhají v uprchlických táborech, v Súdánu i jinde. Tam kde čeští komunisté "pomáhali" zbraněmi šířit násilí, tam dnes čeští křesťané pomáhají prací a službou šířit lásku. Na tom je vidět, že "zdroje jsou". Zdroje a ochota pomáhat. Této pomoci ale brání velká překážka. A tou jsou daně a povinné odvody ze mzdy.
Možná si všímáte, když nějaký sponzor daruje při sbírce na bohulibý účel velký šek. Velký nápis "Sponzorská s.r.o., 100.000 Kč". Možná tam ještě běží lišta s menšími dárci a mezi nimi "Jan Novák, Horní Lhota, 10.000 Kč". Rozdíl mezi velkým a malým darem je nejen v částce, ale i v míře zdanění. Jste-li sponzorem (a nezaklekne-li na vás finanční úřad), váš dar je nezdaněný. Jste-li dárcem - právnickou osobou, je váš dar nezdaněný až do částky 5% daňového základu. Více zde. Jste-li dárcem - fyzickou osobou, zaměstnancem, můžete hodnotu daru odečíst až do 10% daňového základu. Z daru potom také neplatíte daně. Ovšem z daru odvádíte sociální a zdravotní pojištění - částku mnohem větší než daně. Pokud má Jan Novák hrubou mzdu 30.000 Kč, jeho zaměstnavatel musí vynaložit 40.200 Kč, aby Jan Novák dostal čistou mzdu 22.740 Kč. Viz mzdová kalkulačka. Celkové zdanění mzdy u Jana Nováka (svobodného, bez dalších odpočtů) je 1-(22740/40200)%= 43%. Daň ze mzdy je (3960/40200)% = 10%. Odvody (pojistné) celkem je ((10140+3300)/40200)% = 33%. Zde vidíme, že Jan Novák, pokud ročně daruje do 10% ze svého daňového základu, musí na 10.000 Kč daru vydělat 14.925 Kč (superhrubá mzda). Na každých 10.000 Kč darovaných přes 10% daňového základu musí vydělat 17.544 Kč. Abyste mohli jako zaměstnanec darovat 10.000 Kč, musíte vydělat 15.000 Kč - 17.500 Kč. Zde vidíme, že větší ochotě občanů darovat brání vysoké zdanění darů. Občan z vydělaných 15.000 Kč může na dobrou věc darovat nejvýše 10.000 Kč. Zbytek je zdaněn.
Řešení a sociální program
Co může politik udělat při pomoci občanům v ochotě darovat? Může jim odpustit daně a odvody z darů až do 50% jejich příjmů, podobně jak to mají zaměstnanci např. v USA. Za dary v tomto případě považuji i platby školským, sociálním a zdravotním zařízením. V osnově:
- Zaměstnanec / podnikatel-fyzická osoba při ročním vyúčtování daní může až 50% daňového základu ponížit o hodnotu darů darovaných v kalendářním roce.
- O stejnou částku se poníží základ pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění za zaměstnance i zaměstnavatele ročním zůčtování pro OSSZ/zdravotní pojišťovnu. OSSZ/zdravotní pojišťovna vrátí přeplatek na účet zaměstnance.
- Obdobným způsobem si může zaměstnanec odpočítat náklady na dopravu do zaměstnání, náklady na vzdělání, náklady na daňového poradce, případně jinou osobu nutnou pro kontakt se státní správou.
Závěr
Není osnova programu příliš jednoduchá? Je. Záměrně. Aby jí rozuměl každý daňový poplatník, každý zaměstnanec. Ne aby se mezi politiky a úředníky vyrojilo mnoho "právních názorů".
Proč není návrh v paragrafovaném znění? Nejsem právník. Chce-li mi nějaký právník pomoci, ať se prosím ozve.
Nebude mít daný zákon negativní vliv na příjmy státního rozpočtu? Ne z důvodu, že vratky daní a odvodů se platí až následující rok. Mezitím je dar již spotřebován, z velké části na mzdy. Mzdy jsou opět zdaněny.
Jaké jsou další výhody? Zrychlí se oběh peněz v ekonomice. Lidé získají pocit, že při darování nejsou obíráni státem a především při příspěvku nemocnici, škole si budou moci dovolit dát více. Dobré školství a zdravotnictví nebude jen pro bohaté.
Nenaloží nemocnice, školy, neziskové organizace s dary neuváženě? To je možné. Dárce si bude muset hlídat, kam a kolik daruje. On je zodpovědný.
Kdo nebude chtít darovat, ať nedaruje. I to je v pořádku. Ne každý si to může dovolit. Proto nenavrhuji zrušit stávající systém zdravotních a sociálních služeb, stávající školy, nemocnice.
Jaká je motivace pro sepsání tohoto programu? Ryze sobecká. Chtěl bych platit nižší daně a chtěl bych aby moje země - Česká republika - prosperovala. Aby se lidé cítili za sebe i za svou zemi zodpovědní.
Komentáře
Okomentovat