Přeskočit na hlavní obsah

Pro zastupitelskou demokracii

Chtěl jsem se vyhnout uvažování o politickém systému, protože jsem člověk pro "mírný pokrok v mezích zákona". Nechci nadávat na systém, stěžovat si na nepřízeň osudu. Možná příště. Několikrát jsem ale diskutoval s lidmi, proč je situace v naší zemi taková jaká je a opakoval jsem jim svůj názor, že podíl na chování našich politiků má náš politický systém.
Jak se jeví současný politický systém mě? Máme prezidenta, vládu, parlament, senát. Máme krajského hejtmana a krajské zastupitelstvo. Na nejnižší úrovni máme starosty a městské zastupitele. Mám hodně demokraticky zvolených zástupců. Koho z nich jsem osobně volil nebo mohl zvolit? Prezidenta s funkcí především reprezentativní a senátora, který je téměř bez vlivu. Ostatní zastupitele, poslance samostatně volit nesmím. Musím si vybrat z kandidátů, které mi připraví stranické sekretariáty. V nejbližších krajských volbách vybírám 50 zastupitelů z cca 800 kandidátů, kteří se o mě budou v následujících čtyřech letech starat. Jaká je možnost že všechny znám a dokážu u nich zvážit pro a proti? Jaká je šance, že zastupitelé budou slyšet můj hlas a budou se bát udělat něco, co by bylo proti zájmu občanů?
Nejdříve k mému výběru kandidátů. Na  kandidátce jedné strany je 50 jmen. Znám jich asi 10. Některé bych možná volil, některé bych nevolil, protože ty dotační kouzelníky zapomněli sebrat při zátahu na "Severozápad". Ostatní jména naprosto neznámá. Proč mě má zajímat starostka Dolních Kotěhůlek? Mám jí volit kvůli funkci? Jaké má názory? Samozřejmě je to moje chyba. Měl bych se zajímat více a každému kandidátovi věnovat alespoň hodinu. Pro studium všech kandidátů potřebuji přes 800 hodin, pět měsíců práce. Zkusím to jinak. Budu věřit straně jako garantovi kvality a poctivosti kandidátů. Straně, které proklouzlo na kandidátku několik kouzelníků s veřejnými financemi. Budu věřit straně, jejíž představitelé jsou obžalováni ve čtrnáctimiliardovém dotačním podvodu. Budu věřit straně, která jedním dechem odsuzuje chování dotačního loupežníka a zároveň s ním je v koalici na krajské úrovni. 
Investoval jsem 800 hodin studiu kandidátů nebo jsem se svěřil rozhodnutí Strany, že vybrala dobré kandidáty za mě. Je po volbách, někteří moji "kandidáti" se stali zastupiteli. Krajské zastupitelstvo rozhoduje o tématu, které mě zajímá. Středoškolská politika, dálniční tahy. Chci, aby "můj" zastupitel zvážil můj názor a pokud možno podle něj hlasoval. Jakou má motivaci? Jak byl zvolen? Nejdříve ho vybrala Strana, teprve potom voliči. Zodpovědný je především Straně. Strana rozhoduje, na kterém místě kandidátky a zda vůbec tam bude. Strana také potřebuje finance na kampaně, potřebuje zaplatit svoje zaměstnance. A o to se starají stavební firmy, které na oplátku chtějí podíl z veřejných zakázek. Jde-li mé přání proti vůli stavebníků, zastupitel musí upřednostnit stavebníka. Je potom ještě mým zastupitelem nebo zastupitelem stavebníků?
Po zjištění, že nemám ve sboru zastupitelů zastánce mohu rezignovat na veřejný život. "Všichni jsou zloději". Nebo mohu zkoušet ovlivňovat politiku volbou "nejmenšího zla". "Je to lump, ale náš lump". Nebo mohu zkusit navrhnout lepší volební systém, protože za současný stav nemohou jenom jednotliví lidé, ale i nevhodný volební systém.
Zkusím to třetí, změnit volební systém. Jak? Odstraním mezistupeň mezi voličem a zastupitelem - stranický sekretariát. Volič bude volit svého zastupitele a zastupitel se bude zodpovídat především jemu. Každý zastupitel bude "kohout na svém hnojišti" a každý volič sedlák s vidlemi, který rychle vysvětlí kohoutovi, jak se má chovat. Zavedu jednomandátové obvody, na každé kandidátce bude pouze jeden politik. Když si budu vybírat, nebudu muset přemýšlet o "menším zlu", předpokládané loupežníky dám hned do koše. Ze zbylých pěti si během jednoho dne v klidu vyberu. Strany budou mít i nadále smysl, budou skutečnou "pečetí kvality". Protože kvalitní kandidát se obejde i bez politické strany a snadno bude prosazovat zájem svého obvodu. Strana pak bude "něco navíc", která mu pomůže získat pár procent nerozhodnutých, ale kdyby šlo o stranu loupežníků, sebere mu všechny voliče. Tím loupežnické strany "samy od sebe" vymizí.
Dnes volím 50 zastupitelů pro 350.000 občanů. Po změně na jednomandátové obvody budu volit jednoho zastupitele, který se bude zajímat o 7.000 občanů. To je mnohem přehlednější. I v budoucnosti bude politik hnán kupředu především svou touhou o vlastní prospěch. Ale tím, že bude zodpovědný voličům, bude vědět, že když se budou mít dobře jeho voliči, bude dobře i jemu. A bude také vědět, že když je u koryta, nesmí příliš mlaskat.
Zhruba před deseti lety jsem dvakrát kontaktoval politiky. Jednou "svého" senátora a s ním senátory, které jsem znal. Prosil jsem je, aby neschvalovali "Lisabonskou smlouvu". Hlasování dopadlo jak dopadlo, ale z kanceláří některých senátorů mi alespoň odpověděli. Hlas voliče byl pro ně důležitý. Podruhé jsem "své" zastupitele kontaktoval, když se poslanci snažili přehlasovat veto prezidenta republiky u zákona o biopalivech. Ani jeden poslanec mi neodpověděl. Hlasovali dle nařízení svých sekretariátů, proti vůli občanů, ve prospěch Andreje Babiše. Je to sice jen nahodilá zkušenost, ale zdá se, že potvrzuje moje pozorování: pokud jsou politici zodpovědní voličům, dávají si více pozor na své jednání a hlasování.  

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČNB a boj s deflací

Nedávno nás potkalo rozhodnutí ČNB stabilizovat českou korunu na kurzu 27Kč/EUR. Je to zatím poslední střípek bankovní rady ve snaze o "rozhýbání" české ekonomiky. Na první pohled bychom mohli říci, že se bankovní rada inspiruje americkým FEDem, a že pan Krugman je její hlavní poradce. ČNB postupně snížila výši úroku, za který půjčuje komerčním bankám až na 0.05%, tj. za pětset korun ročně úroku jim půjčí celý milión. Cílem těchto operací je "napumpovat" do hospodářství co nejvíce peněz, aby tyto spustily inflaci a tím také hospodářský růst. Nedovolím si diskutovat o užitečnosti či škodlivosti inflace, ani vhodnosti či legitimitě daných kroků. Zkusím poukázat na motiv, který zatím nebyl  zmiňován a tím je neutěšený stav našich bank. ČNB vykonává dozor nad bankami. Jedná se například o Komerční banku, Českou spořitelnu. Tyto banky přinášejí pravidelné miliardové zisky svým akcionářům. ČNB je oceňována za příkladný dohled nad těmito bankami, krizí propluly velmi dob

Druhá adventní neděle

Na druhou adventní neděli zapalujeme druhou fialovou svíčku, tzv. betlémskou, která reprezentuje lásku a představuje Ježíškovy jesličky. Tolik Wikipedie Minule jsem se rozepsal o tom, jak skoncovat s nenávistí a zapomněl jsem na jesličky. Protikladem nenávisti není lhostejnost. Tím je láska. Dobré zkušenosti mě nevedou k milování mého bližního. Dobré zkušenosti s někým mě vedou důvěře, učím se spoléhat na jeho slovo, jsem spokojený s jeho prací. Láska potřebuje více.  Láska dává ač nedostává. Láska sní o palácích pro druhé, sama ve stáji. Láska touží dávat pokoj, sama v nepokoji. Lásku nám připomínají jesličky v Betlémě. Dříve než byly jesličky, přišel anděl Gabriel za Marií do Nazareta. Dívka slyší o tom, že se jí narodí Spasitel. Jakto? Spasitelé jsou přeci v královských palácích? Ale takto? Chudá dívka, ještě nesezdaná a skrze ní má přijít spasení mnoha lidem? Láska jedná nečekaně.  Podmínkou nejsou krásné šaty. Dokonalá slova nebo skutky. Průzkum veřejného mínění by v ro

Proč svobodomyslní nekoukají druhým pod peřinu

Se zpožděním ke mně dorazily názory některých Svobodných na manželství. http://mmister.com/proc-libertariani-podporuji-homosexualni-manzelstvi/ Dovolím si zde uvést některé skutečnosti, které v diskuzích bývají nepochopeny. Manželství jako instituce existovalo dávno před existencí státních útvarů. Můžeme hledat v Tacitovi - najdeme je u starých Germánů. V Bibli, v římských análech, všude se o manželství dočteme, nezávisle na státoprávním uspořádání. Instituce manželství chránila smluvní strany tohoto svazku. Zkuste si najít předmanželské smlouvy vašich (pra)dědečků, babiček. V soukromé smlouvě byly vymíněny náležitosti, které v případě neplnění bylo možno právně vymáhat. S jakým majetkem smí nakládat muž, jaký náleží pouze ženě, za jakých podmínek rodiče přenechají hospodářství novomanželům. Děti, které se narodily v manželství, požívaly ochrany rodiny. Ve starých knihách lze číst, za jakých podmínek lze muže k manželství donutit. Děti, ženy mimo manželství, mimo rodinu této