Přeskočit na hlavní obsah

Jak vybrat banku

Dicslaimer: Tento příspěvek není podrobným návodem ni popisem, ale teoretickou úvahou a splněným slibem. Autor prohlašuje, že nikdy ve finančních institucích nepracoval a doufá, že nikdy pracovat nebude.

Výchozí podmínky

Představte si, že máte mnoho podniků, majetek v hodnotě pár miliard. Toužíte je zhodnocovat, množit. Pořídíte si množírnu peněz - v češtině se tomu říká banka a myslíte si, že jste král. Jenže - ouha. Přišla krize na miliardáře. Zdá se vám, že váš majetek ubývá. Místo "expanze" potřebujete "konsolidovat". Místo rostoucí haldy peněz, vám peníze dle vašich excelových tabulek ubývají. Co s tím?

Proč vybrat?

Nyní přichází hvězdná chvíle vaší množírny. Až doteď jste netušil, že vám ta investice k něčemu bude. Jste zvyklý půjčovat 20% p.a.. Tato státem kontrolovaná instituce vám přináší roční zisk v nízkých jednotkách procent, pokud se daří. Žádný adrenalin. Teď si z banky jako z kampeličky chcete vzít svoji investici zpět, pokud možno zhodnocenou jak jste zvyklý, abyste mohl konsolidovat váš obchodní model.

Co vybrat?

Z banky se vybírají přeci peníze ne? To ano, ale nemůže přijít do trezoru a říci ostraze - já si tady půjčím pár miliard. Nemůžete to udělat říci ani obsluze u terminálu, aby vám připsala pár miliard na konto. Ani když jste majitel banky. Od toho přeci máme státní dozor.

Jak vybrat rychle?

Nebyla by cestička? Ty miliardy potřebuji opravdu šupem.... Banky mají přebytek kapitálu, peníze jsou, jen nejsou k dispozici na rozhazování, ale jako půjčky. Rychle si z banky mohu půjčit pro své podniky. Nebudu to samozřejmě já, kdo si půjčuje, mohlo by jít o střet zájmů, ale půjčí si mé podniky registrované v Holandsku. Každý z banky tuší, že jde o moje podniky, tak úrok bude téměř tak vyhodný, jako dostal ministr financí při refinancování svého dluhu. Mohu si půjčit více, než jsem do pořízení banky investoval, pod jednou podmínkou. Chci-li si půjčovat nadále, neměla by žádná věřitelská společnost projít úpadkem. Je možné vše, odkládat splátky, snižovat úrok, ale splácet se musí.

Jak vybrat pomalu?

Proč bych vybíral pomalu, když mohu rychle? Třeba proto, že nemohu. Nemohu si dále od své banky půjčovat, protože regulátor by byl ze mne nešťastný. Co udělám dál? Mohu banku prodat, jako činí některé domy, které prodávají "banky bez poplatků", "banky pro mladé", ale tím bych mohl část investice ztratit. Regulátor mi nepovolí snížení základního kapitálu - už mám příliš v půjčkách.
Použiji metodu obvyklou z jiných odvětví - pojedeme na lízačku! Kapitál banky nemohu snížit, ale mohu prodat budovy, a podnikat v pronajatém. Budovy banky mohu prodat jiné ze svých společností, nájem od banky bohatě zaplatí úvěr na nákup těchto nemovitostí. Úvěr, který mi poskytne moje banka. Podobně budu postupovat při outsourcingu IT služeb, fleet managementu ...

Jak se nechat pochválit?

Moje podniky mají úvěry od mé banky. Budovu banky jsem prodal sám sobě, za peníze banky. Bance zlepšením ukazatelů černá čísla ještě více zčernala a nyní je ten nejlepší čas - z mého pohledu - skořápku pustit po vodě. Najde se nějaký investor ze zámoří či zauralí, který projeví zájem rozvíjet bankovní služby v Evropě? Vše vypadá pěkně, žádné úvěry Itálii nebo Řecku. Možná mě koupí některá japonská banka s neomezeným úvěrem od své vlády ...
V tom případě přeji hodně štěstí při prodeji.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČNB a boj s deflací

Nedávno nás potkalo rozhodnutí ČNB stabilizovat českou korunu na kurzu 27Kč/EUR. Je to zatím poslední střípek bankovní rady ve snaze o "rozhýbání" české ekonomiky. Na první pohled bychom mohli říci, že se bankovní rada inspiruje americkým FEDem, a že pan Krugman je její hlavní poradce. ČNB postupně snížila výši úroku, za který půjčuje komerčním bankám až na 0.05%, tj. za pětset korun ročně úroku jim půjčí celý milión. Cílem těchto operací je "napumpovat" do hospodářství co nejvíce peněz, aby tyto spustily inflaci a tím také hospodářský růst. Nedovolím si diskutovat o užitečnosti či škodlivosti inflace, ani vhodnosti či legitimitě daných kroků. Zkusím poukázat na motiv, který zatím nebyl  zmiňován a tím je neutěšený stav našich bank. ČNB vykonává dozor nad bankami. Jedná se například o Komerční banku, Českou spořitelnu. Tyto banky přinášejí pravidelné miliardové zisky svým akcionářům. ČNB je oceňována za příkladný dohled nad těmito bankami, krizí propluly velmi dob

Otevřený dopis Petru Fialovi: Návrh jak získat více peněz na vědu a školství bez navýšení výdajové části státního rozpočtu.

Vážený pane Fialo, Mám pro Vás návrh jak získat více peněz na vědu a školství bez navýšení výdajové části státního rozpočtu. Příjmová část rozpočtu by nepoklesla. Nejdříve se Vám představím. Jsem nyní volič Svobodných, dříve ODS, snad i US. Mám zkušenosti se sociální oblastí (vězni, azylové domy, domy na půli cesty), s financováním neziskových organizací. Můj návrh na zvýšení finančních prostředků na vědu, školství, sociální oblast je umožnit lidem, aby ze své výplaty projekty tohoto zaměření podporovali. Dnes můžete poskytnout jako fyzická osoba maximálně 10% hrubého příjmu, kde si částku daru můžete odečíst od daňového základu. Mnoho lidí ovšem má např. děti, či využívá jiné odečitatelné položky, a tak si nemohou  daňový základ už o tuto částku ponížit, protože základ daně z příjmu je nulový. To neznamená, že by lidé daně neplatili. Platí je ve formě sociálního a zdravotního pojištění. Proto druhá část návrhu znamená možnost ponížit si o darovanou částku základ nejenom d

Druhá adventní neděle

Na druhou adventní neděli zapalujeme druhou fialovou svíčku, tzv. betlémskou, která reprezentuje lásku a představuje Ježíškovy jesličky. Tolik Wikipedie Minule jsem se rozepsal o tom, jak skoncovat s nenávistí a zapomněl jsem na jesličky. Protikladem nenávisti není lhostejnost. Tím je láska. Dobré zkušenosti mě nevedou k milování mého bližního. Dobré zkušenosti s někým mě vedou důvěře, učím se spoléhat na jeho slovo, jsem spokojený s jeho prací. Láska potřebuje více.  Láska dává ač nedostává. Láska sní o palácích pro druhé, sama ve stáji. Láska touží dávat pokoj, sama v nepokoji. Lásku nám připomínají jesličky v Betlémě. Dříve než byly jesličky, přišel anděl Gabriel za Marií do Nazareta. Dívka slyší o tom, že se jí narodí Spasitel. Jakto? Spasitelé jsou přeci v královských palácích? Ale takto? Chudá dívka, ještě nesezdaná a skrze ní má přijít spasení mnoha lidem? Láska jedná nečekaně.  Podmínkou nejsou krásné šaty. Dokonalá slova nebo skutky. Průzkum veřejného mínění by v ro