Přeskočit na hlavní obsah

Bezbožný, nelidský, nerozumný, nepřirozený systém

Tento příspěvek píši v souvislosti s odebíráním českých dětí norskou "sociálkou". Dalším motivem je pro mne reakce představitelů našeho státu a zprávy, které o případu poskytují veřejnoprávní média.

Chtěl bych popsat způsob chodu úřadů tam, kde existuje sdílená zodpovědnost výkonu svěřené pravomoci.

Bezbožnost

Chod státní organizace je bezbožný - v případě Evropy nekřesťanský. Je to důsledek neexistence, resp. vyloučení a zákaz definování společně sdílených hodnot - např. odkaz na Bibli, Desatero. Postoj bezbožnosti na jednu stranu brání kontrolu organizace jiným způsobem než v zákonech definovaným - tj. státní organizaci budou kontrolovat zase členové jiné složky státu, na druhé straně činí neúčinnými apely morálních či náboženských autorit, které by chtěly pomoci v případech, které jsou těmito autoritami uznány za pomoci hodné.
Pro členy předmětné státní organizace je její bezbožnost dvojnásobnou ochranou. Mohou věřit, že jejich nejvyšší autoritou je zákon, resp. jejich přímý nadřízený. Mohou věřit, že to co udělají, je nepřezkoumatelné Nejvyšší Spravedlností.

Nelidskost

Profesionální výkon státní správy vyžaduje nebrat ohledy na lidskost konajícího úředníka, zaměstnance státní organizace. Nesmí se brát ohled na lidskost osob, které jsou konáním úředníka postiženy. Lidé, ať je považujeme za Boží stvoření či jen trochu rozumnější zvířata, duše živé, se nevejdou do prováděcích předpisů. Mají city, touhy, sny. Soucítí s druhými, nebo je naopak nenávidí. Pro nic takového není v předpisech místo.
Pokud úředník projeví soucit, jde o nadržování či neplnění svěřených úkolů. Pokud projeví znechucení, jedná se o diskriminaci.

Člověk úředníkem zkoumaný musí konat dle platných zákonů. Nesmí konat ve svůj prospěch, či prospěch své rodiny, pokud by úředník nabyl přesvědčení, že to tak je špatně. Nesmí projevit náklonnost či opatrnost k osobě či osobám. Nesmí vyjádřit přesvědčení.

Nerozumnost

Není žádoucí, aby úředník během výkonu svého povolání přemýšlel. Smyslem jeho práce je plnění zadaných úkolů. Občan má povoleno přemýšlet, pokud jeho myšlenky budou směřovat k plnění zákona. Pokud je rozum a zákon v rozporu, je nutné se držet zákona.

Nepřirozenost

Zákon oprošťuje úředníka od zbožnosti a morálky, od lidskosti a porozumění, od rozumu. Není to tak, že by těchto hodnot úředník trvale pozbyl proti své vůli. Po úředních hodinách se smí vrátit ke své přirozenosti. Ale v úřadě se jí musí vzdát. Upjatý a nepřirozený úředník je normou, nikoli byrokratickým omylem. Pokud se usměje, vypadl z role.

Kdo přemýšlí o změně tohoto systému - např. aby byl lidštější - v důsledku žádá jednu ze dvou možností - vzdát se systému a zákona, zavést úřednickou despocii, kde každý úředník bude alespoň malým pašou ve svém pašalíku, rozhodovat bude podle své vůle, svého rozumu, své zbožnosti.

Druhou možností je systém co nejvíce omezit, osekat, aby úředník nemusel žít v práci, doma, při zábavě s úředníky. Kdo chce lidštější systém ochrany zákazníka - nechá zákazníka rozhodovat, co si chce koupit. Kdo chce sociálně citlivější systém ochrany dětí - nechá lidem jejich peníze a nechá je, aby sami rozhodli, kterou charitu podpoří a kterou nepodpoří.
Systém  a úřednictvo nelze úplně zrušit. Stát bude vždy potřeba pro minimální součinnost společnosti, pro vymáhání práva, obranu před vnějšími nepřáteli. Systém nelze zrušit, ale lze ho minimalizovat.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Otevřený dopis Petru Fialovi: Návrh jak získat více peněz na vědu a školství bez navýšení výdajové části státního rozpočtu.

Vážený pane Fialo, Mám pro Vás návrh jak získat více peněz na vědu a školství bez navýšení výdajové části státního rozpočtu. Příjmová část rozpočtu by nepoklesla. Nejdříve se Vám představím. Jsem nyní volič Svobodných, dříve ODS, snad i US. Mám zkušenosti se sociální oblastí (vězni, azylové domy, domy na půli cesty), s financováním neziskových organizací. Můj návrh na zvýšení finančních prostředků na vědu, školství, sociální oblast je umožnit lidem, aby ze své výplaty projekty tohoto zaměření podporovali. Dnes můžete poskytnout jako fyzická osoba maximálně 10% hrubého příjmu, kde si částku daru můžete odečíst od daňového základu. Mnoho lidí ovšem má např. děti, či využívá jiné odečitatelné položky, a tak si nemohou  daňový základ už o tuto částku ponížit, protože základ daně z příjmu je nulový. To neznamená, že by lidé daně neplatili. Platí je ve formě sociálního a zdravotního pojištění. Proto druhá část návrhu znamená možnost ponížit si o darovanou částku základ nejen...

100 miliard

Úvod: Politický program pro chudé jsem konzultoval s moudřejšími. Jedna z otázek byla: program je možná zajímavý, ale jak chudé přesvědčíš, aby šli k volbám a zvolili tě? Aby voliči zvolili politika, musí mít důvod. Volby nejsou důvod. Důvod není ani to, že si politik přeje být zvolen. Volič jde k volbám a volí politika proto: aby si polepšil nebo  aby si příliš nepohoršil. Navrhnu program podle bodu (1) - aby si chudí polepšili, a zároveň aby programu rozuměli. Program musí být jednoduchý, musím chudým něco slíbit.  Co nabídnu? Peníze. Kolik? 100 miliard. Kde je vezmu? Zruším dotace bohatým. Polostátním společnostem, velkým holdingům a jejich obchodním partnerům. Dotace na "obnovitelné zdroje energie". Pokud jsou obnovitelné, zdroje se obnoví samy. Dotace do zemědělství. Posledních 20 let dotace rostou, bojujeme proti globální změně klimatu, přitom jsme tím (spolu)připravili pětisetleté sucho. Republika usiluje o potravinovou soběstačnost, na polích není mís...

Koalice nechtěná, koalice chtěná

Máme po volbách, máme co jsme chtěli. Respektive voliči mají co chtěli. Prezident pověřil vůdce vítězné strany sestavením vlády. Vítězná strana dostala 30% hlasů. Mě se to nelíbí. Nevadí mi, že mě voliči nezvolili premiérem - "moje" strana nedostala ani 2% hlasů, tj. musel bych se 20x více snažit, abych měl šanci. A to jsem opravdu nechtěl, moje priority jsou nyní jinde.   Vadí mi, že politici, kteří dostali více hlasů než já, a kteří u mne požívají o fous větší důvěry než vítěz voleb se ani nesnaží vítězi oponovat. Nestačí psát #neuhneme , nestačí #demokracie, je třeba činů. Činů povolebních, činů nevábných, činů pro které politici jsou neoblíbení. Je třeba domluvit koalici. Koalici nejen stran názorově blízkých, až se jeden ptá proč nejsou stranou jednou, ale i stran odlišných, pokud jsou ochotné domluvit se na základních kamenech - deskách, ze kterých se neustoupí. Koaliční program poté nebude budující - nebudou se stavět krásné, světlé zítřky, ale bude to program udrž...